فیلم

هوشنگ گلمکانی: جشنواره فیلم فجر بی دلیل متورم شده است

هوشنگ گلمکانی

هوشنگ کلمکانی می گوید: وجه تفاوت جشنواره های مهم فیلم در سراسر دنیا با جشنواره فجر در این است که در نقاط دیگر اندیشه و تفکری وجود دارد که با روی کار آمدن مدیر جدید هر آنچه از قبل بوده خراب نمی‌کنند، اما در ایران برعکس است و هر مدیری برای اثبات کاربلد بودن خود دستاوردهای گذشته را نابود می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، نزدیک به دو ماه دیگر سی و پنجمین فیلم فجر” جشنواره فیلم فجر آغاز می شود؛ با انتشار فراخوان امسال جشنواره، مشخص شد که بخش «نگاه نو» که مختص فیلمسازان فیلم اولی بود، حذف و با بخش اصلی ادغام شده است، تغییرات در این جشنواره موضوعی است که هر سال با نزدیک شدن به این رویداد بزرگ فرهنگی خودنمایی می کند، اینکه هر سال حذف و اضافه شدن ها بخش جدا نشدنی یک فستیوال بزرگ سینمایی باشد شاید در دنیا مرسوم نیست اما در ایران موضوعی کاملا عادی است که هر سال گریبان فیلم فجر”>جشنواره فیلم فجر را گرفته است.
هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما، درباره دلایل تغییراتی که هر سال فیلم فجر”>جشنواره فیلم فجر با آن روبه رو است، به ایسکانیوز، گفت: این جشنواره بی دلیل متورم شده است، همه دوست دارند در این رویداد بزرگ حضور داشته باشند؛ سازندگان فیلم کوتاه، مستند سازان، فیلمسازانی که در حوزه فیلم کودک و نوجوان فعالیت می کنند؛ همه می خواهند در جشنواه فیلم فجر باشند، در حالی که آنها جشنواره تخصصی خود را دارند.
وی افزود: در جشنواره های مهم دنیا فقط در ۵ و یا ۶ رشته جایره می دهند، در هیچ جشنواره فیلمی به ۱۸ رشته سینمایی جایزه نمی دهند، اما در ایران دست اندرکاران سینما از عکاس و طراح پوستر گرفته تا سازنده فیلم کوتاه و مستند ساز، صدا بردار و صداگذار و متصدی جلوه های ویژه میدانی همه از این جشنواره انتظار دارند. هر سال برگزار کننده گان جشنواره تصمیم می گیرند که بار جشنواره را سبک کنند اما فشار و اشتیاق سینماگران برای حضور در این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری زیاد است.
هوشنگ گلمکانی در پاسخ به این سوال که آیا محمد حیدری قدرت لازم را برای هدایت فیلم فجر”>جشنواره فیلم فجر دارد، گفت: هر کس به عنوان دبیر جشنواره انتخاب شود، تحت تأثیر همین فشارها ممکن است تصمیم‌هایی بگیرد که از نظر برخی غلط باشد. آیا جشنواره ای داریم که کسی به آن انتقادی نداشته باشد؟! در طول این سال ها هر دبیری که برای جشنواره انتخاب شده عده ای نسبت به انتخاب او انتقاد داشته اند و جالب است با وجود انتقادهایی که دارند همه مشتاق حضور در این جشنواره هستند.
او ادامه داد: یکی از مشکلات این جشنواره تغییر مکرر و سریع دبیران آن است و بارها گفته شده که اگر دبیر این رویداد بزرگ فرهنگی ثابت باشد می‌تواند از تجربه‌هایش استفاده کند. در واقع تغییر مدیران در جامعه ما یکی از آفت های کشور است زیرا عمر مدیریتی آنها کوتاه است و از تجربیات آنها نمی توان استفاده کرد. هر وزیری که منصوب می شود، معاون امور سینمایی را عوض می کند و در پی آن دبیر فیلم فجر”>جشنواره فیلم فجر هم تغییر می کند.
هوشنگ گلمکانی درباره تاثیر دولتی بودن فیلم فجر”>جشنواره فیلم فجر در بی ثباتی آن، تاکید کرد: اکثر جشنواره های بزرگ دنیا دولتی هستند. جشنواره ها را شهرداری ها، وزارت فرهنگ ها و شوراهای شهرها برگزار می کنند. اصولا بخش خصوصی انگیزه‌ای برای برگزاری جشنواره ندارد و این کار دولت‌هاست. شاید تعداد بسیار اندکی جشنواره خصوصی در دنیا داشته باشیم که آنها هم از حامی مالی استفاده می کنند. اما وجه تفاوت جشنواره های مهم فیلم در سراسر دنیا با جشنواره فجر در این است که در نقاط دیگر اندیشه و تفکری وجود دارد که با روی کار آمدن مدیر جدید هر آنچه از قبل بوده خراب نمی‌کنند، اما در ایران برعکس است و هر مدیری برای اثبات کاربلد بودن خود دستاوردهای گذشته را نابود می‌کند.
این منتقد سینما در پایان، درباره ضرورت هایی که خود را به جشنواره تحمیل می کنند، گفت: از اواخر دهه ۶۰ که نیروهای جدید فیلمسازی وارد سینمای ایران شدند برگزار کنندگان تصمیم گرفتند که فیلم‌سازان تازه وارد را با سینماگران باسابقه مقایسه نکنند اما به دلیل آنکه تعداد فیلم اولی ها زیاد نبود این بخش با عنوان فیلم های اول و دوم برگزار شد، در دوره های بعد که تعداد فیلم اولی ها افزایش یافت، فیلم های دوم از این بخش حذف شدند، در واقع این ها ضرورت هایی است که خود را به جشنواره تحمیل می کنند و بستگی به شرایط هر دوره دارد. مثل اضافه شدن جلوه‌های ویژه دیجیتالی به بخش جلوه‌های ویژه میدانی که مثلا ده‌بیست سال پیش، وجودش در جشنواره ضرورتی نداشت و حالا این امر ضرورت پیدا کرده است.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا